Druhá polovina třicátých let vypadala pro československé vojenské letectvo dosti žalostně. Hlavně co se týče lehkého bombardovacího letectva. Nové moderní projekty
(Avia-158, Aero-300) vypadaly velice nadějně, ale jejich vývoj se táhl dost dlouho. Ministerstvo národní obrany tehdy uvažovalo o licenční výrobě některého
zahraničního letounu.
V úvahu připadaly dva stroje: francouzský Potez 63 a britský Bristol Blenheim. V obou případech však k licenční výrobě nedošlo. Francouzský letoun, prý nebyl ještě
zbaven velkého množství dětských nemocí a Britové dělali vše pro to, aby Blenheim zůstal tam, kde nejraději pijí "čaj o páté". Naše ministerstvo se tehdy obrátilo
na velkého východního souseda, který vyráběl letouny Tupolev SB-2 a které v té době už měly bojové zkušenosti ze Španělska.
Po dlouhých vyjednáváních došlo k uzavření vzájemné dohody mezi ČSR, SSSR a firmou Škoda na získání práv na licenční výrobu letounů SB-2 výměnou za poskytnutí licenčních
práv pro horský kanón C-5 a protiletadlový kanón R-5. Součástí dohody bylo dodání 61 kusů hotových strojů, které ještě před přeletem do republiky byly vybaveny čs.
motory Avia HS 12Ydrs a nejnutnějšími přístroji. Poté byly letouny doma dovybavené na čs. standard. Mimo motorů byla změněná střelecká výzbroj a také přístrojové a
rádio vybavení. Ruské kulomety Škas byly nahrazeny třemi domácími "Zbrojovka vz.30" ráže 7,92 mm. Dodané letouny byly zařazeny u pluků 1, 2, 5 a 6, kde doplňovaly letky
bombardérů Aero A-100 a Ab-101. Část letounů létala u zvědných letek.
Samotná licenční výroba se rozbíhala velmi pomalu. Ta měla být rozdělena mezi továrny Avia, Aero a Letov a měla dát celkem 101 bombardérů označených jako B-71A a 60
průzkumných verzí označených B-71B. První letouny z vlastní produkce však začaly vycházet z výroby až po okupaci zbytku republiky (15.březen 1939), takže tyto letouny
přebírala již Luftwaffe, která je převážně používala k výcviku posádek pro bombardéry nebo jako vlečné letouny pro rukávové terče. Výroba probíhala pouze v továrnách
Avia a Aero a dala celkem 111 strojů. V Letovu výrobu nezahájili vůbec. 24 vyrobených letounů bylo prodáno do tehdejšího Bulharska společně s dalšími typy.
Tak skončil bombardér pro republiku, který jak rychle přilétl tak rychle odlétl...
Tovární záběry byly vždy kvalitní, protože byly prováděny na skleněný deskový materiál. Zde představují první letouny v tehdejším vojenském letectvu. Letoun s kódem 3K
je ze stavu leteckého pluku 6 , 72.letky bombardovací z letiště Praha Kbely 1938.
Zimní záběry představují stroje od leteckého pluku 1, již po 15. březnu 1939 z Hradce Králové.
Tyto záběry již představují letouny z domácí produkce, ale v péči jiného majitele. Stroj s číslem "9" je v pořadí druhý vyrobený kus v Avii s pořadovým číslem B-71.153. Podle kamuflážních polí to vypadá na původní schéma pro československé letectvo. Na pravém křídle to vypadá na zamalovanou původní čs. kokardu. Další záběry představují vcelku zdařilý nouzák jiné Avie B-71.
Po 15. březnu 1939 zůstal na Slovensku jeden poškozený letoun (V3) od leteckého pluku 6 (74.letka bombardovací). Ten byl opraven a zůstal v užívání SVZ. Na jaře roku 1943 (18.dubna) s ním ulétla skupina slovenských letců pod vedením čatníka Antona Vanka do Turecka. Odtud pak nastoupili cestu do druhého odboje ve Velké Británii. Nekvalitní fotografie z nouzového přistání v Turecku jsou ale o to vzácnější.
Slovenská armáda v roce 1941, při svém tažení Ukrajinou, ukořistila na letišti v Tarnopolu částečně poškozený sovětský SB-2M-103, který chtěla přelétnout na Slovensko. Při přeletu letoun havaroval na lvovském letišti při mezipřistání a byl zrušen.
Spolupracovali: Zdeněk Bedřich, ing, Pavel Šimek a Ivan "Gonzo" Sabo
Pavel Polach, 1./2014
Náhled printu Avia B-71 / Tupolev SB-2
- od našeho kamaráda pana Petera Takáče.