Třebíč Nuclear Model Club
> Třebíčská dílna > Jak na výrobu podložky pod námořní letadlo

Jak na výrobu podložky pod námořní letadlo.

Při stavbě palubního nočního stíhače Grumman F6F-3N "Hellcat" a posléze i Fairey Fulmar NF Mk.II jsem si pohrával s myšlenkou vytvořit k danému typu letounu i odpovídající "tématický" typ podložky, tzn. část paluby letadlové lodě. Je třeba mít na zřeteli do kterého válečného období letoun a tím i letová paluba spadá. Zejména u amerických letadlových lodí se zastírací zbarvení v průběhu války měnilo (tzv. Measure, např. Ms 33/6a označovalo barvu/vzorec a typ lodi).

Nyní máme již na výběr paluby letadlových lodí v nejpoužívanějších měřítkách 1/72 a 1/48 nejen jako plastové výlisky, ale i jako barvené lepty, obé od českého výrobce Eduard Model Accessories.
Já jsem jako základ použil plastový typ č.8802 Aircraft Carrier Deck US Navy v měřítku 1/48 a o rozměrech 30x40 cm znázorňující dřevěnou letovou palubu. Pro moji potřebu byla ale rozměrově moc veliká. Proto jsem si nejprve jako základ celé podložky vybral kulaté dřevěné servírovací prkénko o průměru 25cm z Intersparu, které je svojí velikostí ideální základnou pod model. Následovala standardní povrchová úprava dřeva zalakováním nitrolakem. Tím byl korpus podložky hotov a mohl jsem začít upravovat její horní část.

Zobrazit větší Zobrazit větší

Potřeboval jsem z celé desky paluby vyříznout kolo o průměru 25cm. Kružítkem jsem si proto naznačil kružnici a potom už přišel ke slovu řezací kotouček upnutý do frézky Proxxon, kterým jsem z desky vyřízl potřebný tvar. Po nezbytném začištění hrany jsem začal barvící a "natěračské" práce. Po prostudování dobových fotografií z palub letadlových lodí jsem ponechal palubu v barvě dřeva. Mnou vybraná varianta je však mnohem pracnější, protože z hlediska optického rozbití povrchu jsem musel barevně odlišit jednotlivě dřevěné fošny.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Nejprve jsem nastříkal kovové části paluby. K tomu jsem použil barvu Alclad ALC102 Duralaluminium a zamaskoval. Poté následovalo nudné období, kdy jsem vždy chviličku stříkal a potom dlouze jednotlivé palubní desky maskoval tak abych ve výsledku docílil různorodosti povrchu. Postupně jsem pistolí nanášel různé odstíny akrylových barev Tamiya (XF-57 Buff, XF-60 Dark Yellow, XF-59 Desert Yellow a XF-55 Deck Tan). Novotou svítící kovové části paluby dostaly utlumující nástřik stř.šedou barvou.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Na vlastní palubě byly nastříkány i různé identifikační a vodící pásy. Na ty jsem použil matnou bílou XF-2. Hranu paluby jsem natřel polomatnou černou X-18. Po nezbytných jemných korekturách následovalo zalakování celé paluby akrylovým lakem Sidolux do kterého byla přidána matová báze Tamiya X-21 v poměru 15%báze a 85%Sidoluxu.
Po proschnutí jsem pro zvýraznění detailů a celkového zdání opotřebovanosti nanesl postupně jednotlivé druhy washe od MIG productions. Konkrétně neutral, dark a brown. Jednotlivé vrstvy washe jsem stíral papírovým ubrouskem a "uchoštouchy" tak abych vytvořil nejen dřevěnou texturu, ale i opotřebování a ušpinění. Paluby byly při nasazení na širém moři i jakoby "omrzlé" od krystalků soli ze zaschlé vodní tříště, ale tento detail mě nějak neoslovil… Povrch paluby jsem pouze jemně poprášil různými pigmenty od Agamy.

Přes vlastní palubu byla natažena i záchytná lana. Proto jsem jedno záchytné ocelové lano také vytvořil. Stočil jsem několik samostatných měděných drátků do tvaru lana a provedl jeho odpovídající povrchovou úpravu. Nejprve barvou XF-56 Metallic Grey a potom dle fotek směsí různých pigmentů a tmavého washe.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Jirka Toman, 2./2009

Webdesign a programování 2006-2020