Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > Bü 181 / Z-181 / Z-281 / Z-381

Bücker Bü 181 - Basa po česku

U příležitosti vydání stavebnice letounu Bü 181, Z-181, Z-381 výrobcem AZmodel, jsme pro všechny příznivce tohoto stroje, ať už si model koupili nebo ho našli pod vánočním stromkem, připravili několik pohledů a detailů.
Německá okupační správa zavedla po okupaci zbytku republiky výrobu typu Bü 181 ve "Zlínské továrně na letadla" v Otrokovicích a tato výroba trvala dál i po skončení války. Letoun dostal označení Z-181(pro armádu C-6). A vyráběl se dál prakticky v nezměněné podobě s původním motorem Hirth pro soukromé účely, aerokluby i armádu. Letouny tohoto typu sloužily ku prospěchu všech, kteří měli s tímto typem co do činění a vzpomínají na něho v dobrém do dnešních dnů.

Bü 181
Stroj OK-THB patřil ještě do válečné výroby (v.č.4824), ale měl již označení C-6. Stroj patřil Českému národnímu aeroklubu při tehdy již znárodněném Letovu n.p. Praha-Letňany.Původní palubní deska stroje Bü 181 a závěsník střely "Panzerfaust". Několik letounů bylo na sklonku války přizpůsobeno k odpalování těchto zbraní proti tankům. Letoun mohl nést čtyři tyto střely.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Z-181 (C-6)
První poválečné stroje přicházely do Leteckého učiliště v Prostějově a k aeroklubům, kde plnily elementární výcvik adeptů pro letecké povolání.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Z-281
Nedostatek původních motorů Hirth pro nové letouny si vynutil první konverzi. Do původního draku byl zabudován motor Toma-4. Nebylo to však řešení nejideálnější. Přesto stroje s tímto motorem létaly u aeroklubů. Letouny na našich záběrech patřily Aeroklubu vysokoškolského sportu na letišti v Klecanech, ale stroje létaly i v jiných aeroklubech.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Z-381 (C-106)
Málo výkonný motor Toma-4 si vynutil další motorovou konverzi. Nejoptimálnějším řešením se stala zástavba motoru Walter-Minor 4 s kterým letoun zlepšil svoje výkony. Tato varianta byla nejrozšířenější. Sloužila v leteckém učilišti, aeroklubům i armádě. Dívčí letka u kurýrního pluku v Klecanech měla také to potěšení se s tímto strojem seznámit a v roce 1953 se dokonce účastnila natáčení propagačního filmu "Modrý den".
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Z-381 (C-106)
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Z-381 (C-106) - detaily:
Detailní záběry ocení každý příznivec tohoto stroje. Pro potřeby aerovleků, kde později tyto letouny plnily převážnou část své činnosti, si vynutily kvůli lepšímu chlazení motoru demontáž bočních motorových kapot.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší
Z-381 (OK-DRK)
Mezi nejpestřeji zbarvené letouny tohoto typu patřil bezesporu stroj OK-DRK provozovaný na počátku šedesátých let "Státní leteckou správou" se sídlem v Praze-Ruzyni. Žluto-krémové zbarvení se světle-modrými a tmavě-modrými doplňky bylo velmi působivé. Později tento letoun působil v aeroklubu Vrchlabí jako meteorologický. Původní dřevěná vrtule byla nahrazena kovovou vrtulí Letov a nápis "Státní letecká správa" před kabinou byl začerněn.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší
Bü 181 - manuál:
Zde je pár stran z originálního manuálu pro Bücker Bü 181.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Náhledy printů Z-181/C-6 (UA-46), Z-281 (OK-AUN), Z-381 (OK-DRK)a Z-381 (OK-ESL)
- od našeho klubového kreslíře pana Zdeňka Nožičky
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Zde je možno si printy otevřít v plné velikosti a zdarma stáhnout:

  • Zlín Z-181/C-6 (UA-46)
  • Zlín Z-281 (OK-AUN)
  • Zlín Z-381 (OK-DRK)
  • Zlín Z-381 (OK-ESL)
  • Zde je možno si volně stáhnout a vytisknout obtisky v měřítku 1:72
    na Z-181, Z-281 a Z-381, které zpracoval Pavel Šenk:

  • Basa dekaly v Corel DRAW (cdr)
  • Basa dekaly v Adobe Acrobat (pdf)
  • Zde je možno si volně stáhnout a vytisknout masky v měřítku 1:72
    na švéda (kódy na trup), které zpracoval Pavel Šenk:

  • Basa masky na švéda v Corel DRAW (cdr)
  • Basa masky na švéda v Adobe Acrobat (pdf)
  • Zde je možno si volně stáhnout a vytisknout v měřítku 1:72
    doplňkové a opravné dekály k Base akrobatky Krajčové,
    které zpracoval Pavel Šenk:

  • Doplňkové a opravné dekály k Base akrobatky Krajčové v Corel DRAW (cdr)
  • Doplňkové a opravné dekály k Base akrobatky Krajčové v Adobe Acrobat (pdf)

  • Zveřejněno za podpory ing. Pavla Šimka a pana Zdeňka Bedřicha.
    Pavel Polach, 12./2010

    Heliopolis Gomhouria Mk.6
    V Egyptě vyrobený licenční Zlin Z-381/Gomhouria firmou Heliopolis. Berlín - Gatow, 9./2012
    Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
    Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
    Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
    Zobrazit větší Zobrazit větší
    Webdesign a programování 2006-2012