Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > Il-28

Iljušin Il-28 "Beagle"

V únoru tohoto roku jsme si připomněli trochu kulaté výročí. V roce 1955 přistály na přerovském letišti první tři letouny IL-28, které zahájily proudovou éru československého bombardovacího letectva. Během následujících let byly letouny postupně dodávány, aby tvořily výzbroj třech bombardovacích pluků (24.BOLP, 25.BOLP a 29.BOLP) a jedné letky 47.PRZLP.

Letouny byly dodávány ve třech verzích. Ve verzi IL-28B pro bombardovací pluky. Pro cvičné a zaškolovací účely bylo dodáno několik kusů verze UIL-28 s dvojím řízením. Pro průzkumné a pozorovací úkoly byly dodány ve verzi IL-28R. I když letoun v sobě představoval skloubení klasického bombardéru s proudovým letounem druhé generace, začal postupně pro svůj prvotní původ zastarávat. Navíc tomu napomohlo i zavádění nových taktických střel.

Bombardovací pluky byly postupně v našem letectvu rušeny a v roce 1965 bylo bombardovací letectvo jako takové zrušeno úplně. Letouny byly postupně rušeny a zbylé stroje byly přestavovány na radiotechnické IL-28RT, které pak tvořily výzbroj nově vzniklému 10.PRTLO (proti radiotechnický letecký oddíl). I tento útvar byl v roce 1969 zrušen a zbylé letouny byly převedeny k 47.PRZLP, kde tvořily výzbroj radiotechnické letky spolu s letouny Avia Av-14RT a vrtulníky MI-4 a MI-1. Zde také v roce 1973 spolu s ostatními IL-28R dolétaly. Jedno prvenství si však IL-28 udržely po celou dobu používání. Patřily mezi nejlépe dílensky zpracované stroje sovětské konstrukce používané československým letectvem.

Celkové záběry letounu představují spojení klasiky s prvky proudového letounu druhé generace. Na záběrech jsou IL-28B, IL-28R, IL-28RT a UIL-28.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Fotografie draku letounu a podvozku patří radiotechnické verzi (2404), která počátkem devadesátých let stála na letišti Brno-Slatina. Dnes tato mašina stojí ve Vyškovském muzeu. Poslední tři záběry patří polské IL-28R. Erky měly prostornější podvozkové šachty, proto byly motorové gondoly v prostoru šachet vyboulené. Navíc hlavní podvozková kola byla větší a před přistáním byla roztáčena.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Detaily prostoru posádky patří také radiotechnické verzi (2404). Prvních pět fotografií představuje pilotní prostor s vystřelovací sedačkou, následuje prostor navigátora-operátora a posledních pět záběrů patří prostoru střelce-radisty.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Osmadvacítky byly také předváděny na leteckých dnech. Zde IL-28R na leteckých dnech v Ruzyni druhé poloviny padesátých let.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Jeden stroj také létal jako létající laboratoř ve VZLÚ při zkouškách proudových motorů pro cvičné letouny L-29 Delfín (M-701) a L-39 Albatros (Walter Titan AI-25W).

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Nejpoužívanější pumovou výzbrojí byly cvičné cementové pumy CCP-70 německého původu. Údržba draku letounu dala pořádnou práci a záklaďáci se určitě nenudili. Detail předního kanónu NR-23. U bombardovací verze byly v přídi dva. "Erka" měla pouze levý a u radiotechnické, přestavované z bombardovací byl pravý kanón demontován a otvor zaslepen. Cvičná UIL-28 létala bez hlavňové výzbroje. Pumovnice silně připomíná konstrukčně pumovnici amerického bombardéru B-25 Mitchell. Na čb. záběrech je vidět doplnění elektroniky na přední straně pumovnice u radiotechnické verze. Předposlední záběr představuje sadu fotografických přístrojů používaných v průzkumné verzi IL-28R.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Poslední záběr ukazuje prostor pumovnice finské IL-28R upravené pro vlek terčů s navijákem umístěným mezi fotopřístroji.

Zobrazit větší

Zveřejněno za přispění ing.Pavla Šimka a Miroslava Lorence. Detailní fotografie poskytl náš spolupracující kamarád ing.Martin Janoušek. Děkujeme.
Pavel Polach, 7./2010

Webdesign a programování 2006-2010