Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > L-40 Meta Sokol

L-40 Meta Sokol

…to byl Spartak na křídlech aneb L-40 Meta Sokol, poslední motorák z Chocně.

Skutečně to byl poslední motorák z Orličanu Choceň. Vycházel z původní osvědčené řady poválečné celodřevěné konstrukce M-1 Sokol, který našel široké uplatnění. L-40 Meta Sokol prošel do své finální podoby dlouhým vývojem, na jehož konci byl opravdu skvělý letoun.
Prototyp nové celokovové čtyřsedadlovky L-40 byl zalétán na jaře 1956 (OK-KHA) a ještě týž rok byl předveden na velkém leteckém dni v Ruzyni. Následovala ověřovací série deseti kusů vyrobená v letech 1957 - 1958. Tyto stroje byly poháněny ještě motory "Walter Minor 4-III.
Hodnotným plnokrevníkem se "Meťák" stal až po zástavbě nového motoru M-332 jehož výkony se tím zlepšily. Zkoušky nového motoru a jeho sériová výroba stála více času. Přesto se do konce výroby "Meťáků" podařilo vyrobit 106 kusů tohoto krásného stroje. Prakticky dvě třetiny produkce putovaly do zahraničí ( NDR, NSR, Švýcarsko, Velká Británie, Rakousko, Španělsko ale například i Austrálie), což svědčí o kvalitách tohoto stroje.
V Československu L-40 létaly v aeroklubech jako vyhlídkové, ale s úspěchem létaly hlavně navigační soutěže. L-40 drží také několik rekordů jak domácích tak mezinárodních. Zasloužili se o to v roce 1959 ing. Kunc, v roce 1961 Antonín Vyskočil a v roce 1980 Věra Toužimská. L-40 Meta Sokol byl posledním motorovým letounem vyráběným v Chocni. Od roku 1961 pokračovala výroba větroňů a zároveň byla zahájena výroba chladicí techniky (návěsy Alka, převážně pro velkého východního bratra).
O oblibě L-40 Meta Sokol svědčí i pořádání sletů těchto strojů v péči našich i zahraničních uživatelů.

Orličan:
Prototyp Meta Sokola OK-KHA ještě s motorem "Walter Minor 4-III. Zde na leteckém dni v Ruzyni roku 1956 a na Brněnském strojírenském veletrhu. Sériový stroj OK-MRK již s motorem M-332 ze stavu Státní letecké inspekce.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Aeroklub:
V aeroklubech se stroje rozšířily převážně jako vyhlídkové a pro leteckou turistiku. V navigačních soutěžích L-40 pravidelně bodovaly.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Detaily
Pár detailů na přístrojové vybavení v kabině Meta Sokola, jednoho havarovaného. Barevná fotografie představuje rakouského Meta Sokola s jiným radiovybavením.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Rekord
OK-MME je rekordní stroj na kterém v roce 1980 vytvořila Věra Toužimská hned tři rekordy. Stroj OK-06 ing. Kunce patřil VZLÚ.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Export
Dvě třetiny výroby tohoto krasavce šlo na export. Převážně do západoevropských zemí. Naše fotografie představují L-40 Meta Sokol majitelů z Rakouska, NDR, Velké Britanie a Švýcarska.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Soutěže
Takto to vypadalo na navigačních soutěžích. Zde konkrétně Kladno roku 1969 ze soutěže "O pohár ředitele kladenských dolů"
Zobrazit větší

Zveřejněno za přispění ing. Pavla Šimka, pana Zdeňka Bedřicha a Pavla Kloučka.


Náhledy printů letounu L-40 Meta Sokol (OK-MME) a (OK-MRK) - od našeho kamaráda pana Petera Takáče.

Zobrazit větší Zobrazit větší

Zde je možno si printy otevřít v plné velikosti a zdarma stáhnout:

L-40 Meta Sokol (OK-MME)
L-40 Meta Sokol (OK-MRK)

Tyto krásné printy vznikly za přispění Pavla Kloučka a Laca "Discus pilota"


Pavel Polach, 6./2012

Webdesign a programování 2006-2012