Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > Let L-410 Turbolet

Let L-410 Turbolet

Již přes 40 let létá Turbolet a díky zájmu se opět vyrábí…

Na jaře roku 1969 se 16. dubna z dráhy kunovického letiště vznesl první prototyp nového víceúčelového dopravního letounu československé konstrukce L - 410 Turbolet. Jeho vývoj začal v polovině 60. let pod označením L - 400. Prototyp vzlétl s kanadskými motory PWC PT-6A27, protože vývoj vlastních motorů M 601 se opozdil.
První sériové stroje si pod označením L - 410A převzala do své flotily letecká společnost Slovair, která je zařadila na vnitrostátní linky i do takových míst kam ČSA nelétala. L-410A byly vybaveny motory PT-6A27 spolu s třílistými vrtulemi Hamilton Standart nebo Hartzell. Tyto stroje se v provozu vyznačovaly velkou hlučností uvnitř letounu. Tu se podařilo snížit až zástavbou motorů M 601 a vrtulí V - 508. S těmito motory se stroje označovaly L - 410M. Největším odběratelem L - 410M, ale i dalších verzí, nebyl nikdo jiný než bývalý SSSR.
Na přání sovětského Aeroflotu vznikla verze L - 410UVP, která se vyznačovala delším trupem a zvětšeným rozpětím křídel, zkráceným vzletem a přistáním. Převážně pro potřeby armády vznikla víceúčelová transportní verze L - 410T, která se dá využít jako zdravotní, nákladní , paradesantní. Vznikla také fotogrametrická verze, která nese označení L - 410FG. Po dobrých provozních zkušenostech s L - 410 UVP vznikla verze L - 410 UVP-E se silnějšími motory M 601, která může přepravovat až 19 cestujících.
Na základě těchto verzí vznikla řada dalších mezitypů. Do roku 1996 se vyrobilo přes 1100 kusů L - 410 a z toho téměř necelých 880ks bylo dodáno do bývalého SSSR. L - 410 však létají i v jiných státech Evropy, Asie, Afriky a Jižní Ameriky, podle údajů z roku 1996 ve 32 státech. O letouny L - 410 je velký zájem i 40 let po startu prototypu. I když to koncem devadesátých let vypadalo, že výroba skončí, naštěstí se tak nestalo. Po změnách vlastnických poměrů vzniká na bázi LETu Kunovice nová společnost Aircraft Industrie. Ta získává řadu nových zakázek jak na výrobu nových letadel a repasování starších strojů, tak i na jejich servis. Přejme si, aby tento stav trval i nadále. L - 410 je dnes jediným letounem původní československé konstrukce, který se vyrábí od "A" až do "Z" a eliminuje tak skoro zapomenutou československou konstrukční školu.
Turbolet je také ekonomickým letounem, jak dokazuje srovnání strojů společnosti Slovair a letounů Jak - 40 ČSA. Na množství paliva, které spotřeboval Jak - 40 na trati Praha - Brno, dokázal tuto trať Turbolet zvládnout celkem čtyřikrát. To svědčí o jeho ekonomičnosti.


Prototyp L - 410 Turbolet tak jak je zachycen v době prvního vzletu a později na pařížském aerosalónu. Prototyp a předsériové stroje se na první pohled vyznačovaly jinou konstrukcí podvozku a odlišným tvarem podvozkových gondol. Letoun stál jaksi více nad zemí.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Prvním uživatelem L - 410A se stala v roce 1971 společnost Slovair, která v Československu provozovala malou dopravu společně s aerotaxi. Slovair létal i do takových míst, kam ČSA nelétala. Tuto službu provozoval až do roku 1975, kdy stroje přebírá ČSA. ČSA však s těmito stroji tak úspěšní nebyli. Detailní fotografie ukazují rozdíl používaných vrtulí Hamilton-Standart (černý kužel) a Hartzell (leštěný kužel) a také dodatečně zhotovená dvířka k proplachu palubního WC v pravé zadní části trupu.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Turbolety si zalétaly i v aeroklubu. Jejich nejznámějším uživatelem se stal "Slovácký aeroklub" ( Uherské Hradiště a Kyjov ) kde se užívaly k vysazování sportovních parašutistů.

Zobrazit větší Zobrazit větší

Nejrozšířenější verze L - 410 UVP, UVP-E našla široké uplatnění v civilním sektoru tak v ozbrojených silách. O její úspěšnosti svědčí také export do zahraničí. Verze UVP-E používá silnější motory M 601 a pětilisté vrtule V - 510.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Pro potřeby armády, ale i civilního sektoru vznikla víceúčelová transportní verze L - 410 T. Ta se dá s úspěchem používat k transportu nákladu, výsadkářů, ale také jako zdravotní letoun.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

O rozmanitosti letounu L - 410 svědčí i jeho fotogrametrická verze L-410 FG. Ta se vyznačuje upraveným interiérem s bohatým fotovybavením a prosklenou přídí trupu. Příďový podvozek u této verze byl konstruován v pevné poloze.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

V první polovině devadesátých let, byla na naší obloze, nejčastěji při leteckých dnech vídána letecká skupina "Szobi quartet", která předváděla skupinovou slétanost. S takovým typem letounů to byla skupina dosti ojedinělá, ale sklidila zasloužený obdiv.

Zobrazit větší Zobrazit větší

O úspěšnosti letounu L - 410 Turbolet svědčí řada exportních zakázek. Podle některých odhadů stroje létají ve 32 zemích Evropy, Asie, Afriky a Jižní Ameriky. Zde ukázky Aeroflotu, dánského zákazníka, maďarského zákazníka, východoněmeckého Interflugu a polského soukromého dopravce.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Poděkování: Ing.Pavlovi Šimkovi, panu Zdeňku Bedřichovi, Ing.Martinovi Janouškovi a Ing.Milanovi Simrovi

Pavel Polach, 11./2012

Náhled printů L-410 UVP-E 2312 a L-410A OK-ADN - od našeho kamaráda pana Petera Takáče.

Zobrazit větší Zobrazit větší


Webdesign a programování 2006-2022