Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > Avia S-199 a CS-199

Avia S-199 a CS-199.

Zveřejněním několika fotografií proudových Avií S/CS-92 jsme připomněli začátek proudové éry československého letectva. Nyní předkládáme pár fotografií posledního, klasického stíhacího letounu s pístovým motorem v čs. letectvu Avie S-199/CS-199, které se nám podařilo získat od našich spolupracujících kamarádů. Sehnat dnes vcelku kvalitní dobové fotografie tohoto letounu je obtížné.


První dvě fotografie představují zbrusu nové stroje na jaře roku 1948 na letišti v Malackách. Ty si ještě zachovávaly více detailů svých německých předchůdců (Bf 109G/K). Odklápěcí kabina "rakvička" (tzv. Gallandův kryt), původní geometrie podvozku včetně půdorysu podvozkových šachet. Stroje ještě nemají namalovanou útvarovou příslušnost a výzbroj tvoří pouze dva trupové kulomety vz.131/13N ráže 13 mm (původní Rheinmetall-Borsig MG 131).

Zobrazit větší Zobrazit větší

Dalších šest fotografií představuje stroje z pozdějších výrobních sérií fotografovaných na Slovensku. Jedná se o stroje 1.stíhacího pluku. Tyto stroje již mají jinou geometrii podvozku, půdorys podvozkových šachet je kruhový a jiný kryt kabiny, který se odsouval dozadu. Trupová výzbroj byla posílena dvěma podkřídelními kanóny vz.151/20N ráže 20 mm umístěnými v podkřídelních pouzdrech (původní Mauser MG 151).

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Pokračují tři fotografie z Kunovic, kde probíhaly generální opravy těchto letounů. Z těchto fotografií je patrná další varianta hlavňové výzbroje. Trupová výzbroj 13 mm kulometů je doplněna dvěma kulomety vz.17/7,9N (Rheinmetall-Borsig MG 17) ráže 7,92 mm umístěnými přímo v křídlech. Na druhé fotografii je také patrný podtrupový pumový závěsník pro pumu ráže 250 kg.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Několik detailů je na dalších osmi fotografiích.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Poslední tři fotografie patří dvoumístné cvičné verzi CS-199 a poslednímu funkčnímu stroji, který skončil v Olomouci v PLU, kde skončila i řada dalších zajímavých strojů, které by dnes byly velkými unikáty.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Zveřejněno za přispění ing.Pavla Šimka a pana Zdeňka Bedřicha.

Náhled printů Avia S-199.302 (IV-3), Avia S-199.155 (MR-4) a Avia S-199.D 120 Sakhin a nyní text i v anglickém jazyce - od našeho kamaráda pana Petera Takáče.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Printy Avií S-199 vznikly za přispění pánů: Josefa Studeného, Stanislava Vystavěla a ing.Pavla Šimka, děkujeme.

Webdesign a programování 2006-2022