Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > Avia S-92 a CS-92

Avia S-92 a CS-92 v původním československém označení.

U "příležitosti" nevhodného přemalování kbelské dvoumístné Avie CS-92 do markingu Luftwaffe, předkládáme pro fandy tohoto letounu několik zajímavých fotografií v původním československém označení. Chceme tím tak trochu eliminovat tento nešťastný omyl.
Věříme, že tyto fotografie budou pro mnohé přínosem a oživí tak pionýrskou dobu proudového létání v Československu.
Umístěním těchto vzácných záběrů na naše stránky chceme věnovat tichou vzpomínku panu Oldřichu Soukupovi za jeho první ucelenou práci o těchto letounech a panu Sedláčkovi z Karlových Varů, který v letech 1946-47 působil v Žatci jako technik těchto letounů a zvěčnil na svůj spartánský bakelitový fotoaparát tyto unikátní záběry. Děkujeme pánové!


První dvě fotografie představují první zkompletovaný stroj S-92.1 na letišti v Žatci v létě roku 1946. Již v září tohoto roku však stroj při svém šestém letu pilotován Antonínem Krausem nouzově přistál nedaleko Chomutova a byl zrušen. Na druhé fotografii je také vidět i dělostřelecký tahač Praga T-6.

Zobrazit větší Zobrazit větší

Dalších osm záběrů představuje další dva zkompletované stroje z období 1946 - 1947 Me 262.3 a Me 262.2 s pozdějším označením V-31 (CS-92.3) a V-33 (S-92.2) během letových zkoušek na žateckém letišti.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Na jaře roku 1947 byly oba stroje předváděny mjr.J.Maňákem jugoslávské vojenské delegaci, která o letouny jevila zájem. Z tohoto období jsou další čtyři fotografie.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Šestnáct detailních fotografií začíná dvěma záběry pilotního prostoru s namontovaným zaměřovačem REVI 16B. Následuje osm záběrů patří stroji V-34 (S-92.4), který tehdy získalo do svých sbírek NTM v Praze na Letné. Posledních šest detailů patří stroji V-33 z období 1948, kdy se zkoušela střelba z jednoho kanónu Rheinmetall-Borsig MK-108. Na fotogragiích 27 až 29 je nádherně vidět opotřebování provozem! Dokonce je vidět i teplem poškozený, loupající se nátěr pláště levé turbíny. Na fotografii 30 je v zadní části kabiny vidět umístění zapisovačů rychlosti a výšky.

Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Zde je zdokumentován poslední zkompletovaný stroj s označením V-40(S-92.10).

Zobrazit větší Zobrazit větší

Uveřejněno za přispění našeho stálého pražského dopisovatele a pana Zdeňka Bedřicha.

7./2009

Webdesign a programování 2006-2011