Při stavbě modelu Avia B-534 (Eduard 1:48) jsem řešil otázku jak modelově vyrobit "placaté" výplety. Mezi horním a spodním křídlem jsou dva páry vzpěr typu N, které byly stejně jako výztužné dráty profilovány z důvodu minimalizace odporu vzduchu. Viz. foto u skutečného stroje.
Na vlastní výplety jsem mohl použít klasicky plastovou nit vytaženou z plastového rámečku nebo muškařský silon nebo vlákno z dámských silonek nebo…
To by ale nebyl ten správný profilovaný průřez.
Zkoušel jsem experimentovat s tenkými měděnými drátky, které jsem nejprve utažením čelistí svěráčku "zplacatil". Vzhledově to nemělo chybu, ale problém
nastal po provlečení drátku/výztuhy poutacím očkem a následně při manipulaci s vypínáním. Drátek je moc robusní na manipulaci a měl jsem obavy z vytržení
poutacích oček z křídel a špatného vypnutí výpletu.
Poté mi pohled padl na držátka od klasických lízátek. Jsou patrně z trošku jiného materiálu než je plast ve stavebnicích. Tento je více pružnější a po
zahřátí nad plamenem jdou vytáhnout úžasně tenká vlákna. Která po stisknutí v čelistech svěráčku vytvoří krásně plochá, rovnoměrně široká a přitom stále
pružná vlákna, která věrně napodobují profilování výztužných drátů!
Pro lepší manipulaci při vlastním provlékání výpletu napínákem i očkem je lepší nechat si oba konce placatého vlákna/výpletu v původním kulatém tvaru. To proto, že se výplet lépe provléká očkem i napínákem a není tak jemný pro uchopení do pinzety. Po provlečení lze výplet pěkně napnout a následně po zakápnutí vteřinovým lepidlem kratší konec vlákna stejně odstraním a zůstane pouze profilovaný (placatý) výplet.
Také jsem si ještě nad plamenem z tyčinek vatových uchošťouchů vytáhl nové "napínáky". K tomu, aby napínáky měly po nařezání stejnou délku, používám vlastní přípravek vyrobený z krabičky od žiletek a pár kousků plastových destiček. S jeho pomocí docílím stejné délky napínáků. Po odříznutí padají hotové rovnou do krabičky a nesbírám je tak po celém pracovní desce stolu… Samozřejmostí je použití nové žiletky.
Očka, ve kterých jsou výplety kotveny, jsem vyrobil z tenkého měděného drátku. Pomocí vrtáčku 0,35mm uchyceného ve svěráku jsem ohnul drátek a oba volné konce drátku uchopil do svorky. Následným otáčením svorky jsem vytvořil malé očko s "krčkem", které dle potřeby zakrátím. Vrtáčkem 0,45mm jsou na příslušných místech udělány otvory do kterých jsou očka usazena, směrově orientována a zakápnuta vteřinovým lepidlem.
Je nutné dát si pozor, aby při vlastní aplikaci natahování výpletů nedošlo k pootočení napínaného vlákna výpletu. Výsledkem by pak byla spirála! Oprava nepovedeného
nebo přestřiženého výpletu (v mém případě…) je velmi jednoduchá. Přeříznutím v ohybu výpletu na očku pod napínákem žiletkou či ostrým skalpelem špatný
odstraním a vyrobím nový.
Zbývá provést barevnou úpravu výpletů a napínáků dle konkrétního letadla. U Avie B-534 je to stříbrnou barvou. Ploché výplety vytvořené tímto postupem
jsou pružné a plně uspokojují moji představu profilovaných výpletů v tomto měřítku.
Zde je vidět konečný výsledek na letounu Avia B-534.303:
Jirka Toman, 2./2009