Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > Aero Ae-45

Aero Ae-45

Když se řekne: Aerovka…

Ano, ano, když se řekne "Aerovka", tak těm dříve narozeným se okamžitě vybaví lidová, předválečná vozidla Aero 500, 660 a 1000, známý to Cililink. Nebo komfortnější Aero 30 či Aero 50, které vyráběla pražská továrna Aero ve Vysočanech. Někomu se také vybaví píseň "Aerovka červená" v podání Rudolfa Pellara z roku 1960. Řeč však bude o vzdušné "Aerovce". Aeru Ae-45, první poválečné, dvoumotorové, čtyřsedadlovce, která v leteckém světě zazářila velice jasným světlem.
Prototyp Ae-45 spatřil světlo světa ještě před "Velkým únorovým pučem". A to v roce 1947. Objevil se také již v témže roce na velkém leteckém dnu v Ruzyni, kde sklidil zasloužený obdiv. Nedlouho poté, se "Pětačtyřicítka" začala v roce 1948 vyrábět sériově. Mateřská továrna ve Vysočanech vyrobila sérii 200 kusů a poté byla výroba přesunuta do Kunovic (tehdejších "Strojíren 1. pětiletky"). Výroba probíhala včetně dalších verzí Aero-45Super a Aero-145 až do roku 1960 a zaznamenala velký exportní úspěch snad právě proto, že první vyrobené stroje šly na export.
První "Pětačtyřicítky" v Československu začala používat společnost Svitlet ve Zlíně, později ČSA jako aerotaxi. Své uplatnění našly v armádě a bezpečnostním letectvu později i v aeroklubech. Největšího úspěchu však "Aerovky" dosáhly ve světě, kde kromě Antarktidy, létaly ve všech světadílech ke spokojenosti svých uživatelů. A právě tyto vlastnosti činí z "Pětačtyřicítky" významné letadlo, které zaslouží náš obdiv.

Ae-45 - prototyp
Prototyp "Pětačtyřicítky" tak jak opustil bránu Aera ve Vysočanech a byl předveden na velkém leteckém dni v Ruzyni roku 1947.
Zobrazit větší Zobrazit větší
Ae-45 - aerotaxi
Společnost ČSA používala ve své flotile "Pětačtyřicítky" u oddílu aerotaxi. Stroje byly ve světlemodro-krémovém zbarvení s tmavě modrými doplňky a znakem ČSA.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Ae-45 - army, policie
Aerovky našly také uplatnění v armádě a u bezpečnostního letectva, kde plnily převážně kurýrní službu. Vojenské Ae-45 byly převážně v jednoduchém celostříbrném zbarvení, policejní stroje byly celozelené s červenou, bíle lemovanou imatrikulací a trojúhelníkovými čs.znaky.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Ae-45 - aeroklub
V aeroklubech se "Pětačtyřicítky" uplatnily jako soutěžní stroje na různých navigačních soutěžích a také jako vyhlídkové stroje. Na sportovním poli dosáhli se svými posádkami významných úspěchů.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Ae-45 - rekordní
V roce 1961 se vydal na rekordní let s Ae-45 (OK-FHK) člen brněnského aeroklubu prof.Dr.Jan Vanýsek po trati z Karlových Varů do rumunské Konstance bez mezipřistání. Tuto trať dlouhou 1364 km překonal průměrnou rychlostí 217 km/hod. Detailní fotografie ukazuje použití přidavných nádrží v kabině letounu.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Ae-45 - detail
Detailní fotografie poskytli naši spolupracující kolegové: ing.Pavel Šimek a ing.Martin Janoušek. První fotografie představují dvě různá provedení palubní, přístrojové desky.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Ae-45 Super
Po ukončení výroby původní "Pětačtyřicítky" se na výrobní lince v Kunovicích začala vyrábět zdokonalená verze Ae-45Super, která doznala některých zlepšení v oblasti draku (motorové gondoly)a přístrojového vybavení.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Ae-145
Posledním článkem v dlouhé řadě vyrobených "Pětačtyřicítek" bylo Ae-145, které doznalo dalších změn. Hlavní změnou byla instalace nových motorů M-332 a nových větších vrtulí. Bylo zjednodušené rámování kabiny a změnila se také palubní přístrojová deska. Celkově byl letoun modernizován. Proto také šla většina produkce na export. Zajímavá je vojenská Ae-145, která je v civilním kabátě s vojenským označením. Byla koncem šedesátých let ve stavu 3.velitelské letky 3.sboru PVOS v Žatci.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Export
Jak již bylo řečeno, většina produkce "Aerovek" šla na export. Největším odběratelem nebyl nikdo jiný než SSSR. Jinak se stroje rozlétly do celého světa a jak dokazují naše záběry, i pro "bubáky" do africké Mali…
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Poděkování pánům:
Zdeňku Bedřichovi, ing.Pavlu Šimkovi, ing.Martinu Janouškovi a Standovi Štěpánkovi(tam nahoru)

Pavel Polach, 12./2011

Aero Ae-45, OK-FHA
Pavel Dvořák při své návštěvě Kunovic nafotil tuto Aerovku ve Slováckém leteckém muzeu na podzim 2015.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Aero Ae-45, OK-FHA
Martin Pleskač při své návštěvě Kunovic nafotil tuto Aerovku ve Slováckém leteckém muzeu v létě 2023.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Aero Ae-45, OK-BYE
Foto Pavel Dvořák, srpen 2024, Letecké muzeum Kbely
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Webdesign a programování 2006-2024