Prvotním impulzem pro stavbu nových akrobatických speciálů byla mezinárodní akrobatická soutěž ve Vincennes u Paříže v roce 1934. Tam se naši akrobaté chtěli důstojně
prezentovat. Před pracovní tým Ing. Novotného byl postaven nelehký úkol postavit akrobatický speciál, který bude vyhovovat vrcholné akrobacii. Výsledkem byly dva prototypy
označené Avia B-122.1 (OK-AVI) pro škpt. Jána Ambruše a B-122.2 (OK-AVE) pro rtm. Františka Nováka. V těžké konkurenci se ve Vicennes Novák umístil čtvrtý a Ambruš osmý.
Vystoupení našich akrobatů zahájilo celkem pravidelné zvaní na podobné akrobatické soutěže po Evropě (Rakousko, Španělsko, Portugalsko, Rumunsko…).
Na domácím nebi vytvořil František Novák společně s Petrem Širokým a Josefem Hubáčkem akrobatickou skupinu, která nemohla chybět na leteckých dnech, kde předváděla
obdivuhodné akrobatické prvky (nejznámější se spojením padákovými lany). Postupně přibyly další stroje B-122.3 (OK-VIL) pro Petra Širokého a B-122.4 (OK-VIM) pro Josefa
Hubáčka. Všechny první čtyři stroje byly postupně upravovány. Dostaly nové horní křídlo, které dostalo křidélka. Další změnou bylo zvětšení svislé ocasní plochy.
Velkou výzvou k dalším akrobatickým soutěžím byly XI. Olympijské hry v Berlíně roku 1936, kde naši akrobaté důstojně předvedli své umění. Naše speciály už tehdy byly
přeznačeny jako Avia BA-122.
Zlatým hřebem československých akrobatů na speciálech Avia BA-122 byl mezinárodní letecký mítink ve švýcarském Curychu roku 1937, kde se náš tým prezentoval již jako
akrobatická velmoc. Naši akrobaté prakticky vyhráli vše co se dalo. A to jak v individuálních soutěžích tak i ve skupinové akrobacii. Doma pak naše akrobaty čekalo
bouřlivé přivítání.
Vlastní sériová výroba, mimo prototypových kusů, dala 35 strojů s devítiválcovými motory. Navíc BA-122 zaznamenala exportní úspěch do tehdejšího Sovětského Ruska
(15 kusů) a jeden stroj do Rumunska.
V roce 1938 se pořádala další vrcholná akrobatická soutěž ve francouzském St. Germain-en-Laye u Paříže. Československo tam vyslalo opět naše nejlepší akrobaty Františka
Nováka a Petra Širokého. Ti odlétli na nových speciálech Avia B-422 které vycházely ze slavné BA-122. Novák přesvědčivě zvítězil, ale rozhodčí komise ho penalizovala za
překročený časový limit a byl odsunut na druhé místo. Morálně však byl za vítěze považován náš František Novák. Avií B-422 skončily akrobatické speciály z dílny ing.
Novotného, které se právem mohou nazývat formulí jedna mezi akrobaty.
B-122:
Fotografie zachycují první tři vyrobené akrobatické speciály ještě označené jako Avia B-122.1 až 3. Postupně byly upraveny do finální podoby s novým horním křídlem
vybaveným křidélky a širokou směrovkou lopatovitého tvaru. Z fotografií OK-AVI je patrné, že letoun ještě před zástavbou nového horního křídla dostal devítiválcový motor.
BA-122:
První stroje označované už jako BA-122 byly přestavovány postupně. Nové horní křídlo s křidélky a táhly spojující křidélka na spodním křídle. Dále se postupně měnil tvar
svislých ocasních ploch. Původní sedmiválcový motor Walter Castor byl nahrazován devítiválcovým Avia Rk 17. Stroj OK-MAL leteckého a vojenského přidělence v Berlíně.
Králové vzduchu:
V Curychu už jsme byli považováni za akrobatickou velmoc. Trojice králů vzduchu Novák, Hubáček, Široký udivovala na domácích leteckých dnech svojí
spoutanou sestavou.
Export:
15 strojů BA-122 bylo exportováno do Sovětského Ruska v úhledných dřevěných kontejnerech na plošinových vozech tehdejších "Československých státních drah". Jeden stroj s
devítiválcovým motorem zakoupilo Rumunsko.
B-422:
Vrcholem akrobatické konstrukční školy ing. Novotného z Avie byl poslední akrobatický speciál Avia B-422. Vyrobený byl ve dvou kusech (OK-AVC, OK-AVD) pro další akrobatické
soutěže. Jeho charakteristickým rysem bylo tzv. "prošlápnuté" křídlo kvůli lepšímu výhledu.
Na zveřejnění spolupracovali: Ing. Pavel Šimek, Zdeněk Bedřich a Ivan Sabo(GONZO)
Pavel Polach, 11./2013
Náhled printů Avia BA-122.2 OK-AVE, Avia BA-122.4 OK-VIM a Avia BA-122.3 OK-VIL
- od našeho kamaráda pana Petera Takáče.