Bücker Bü 181 - Basa po česku
U příležitosti vydání stavebnice letounu Bü 181, Z-181, Z-381 výrobcem AZmodel, jsme pro všechny příznivce tohoto stroje, ať už si model koupili nebo
ho našli pod vánočním stromkem, připravili několik pohledů a detailů.
Německá okupační správa zavedla po okupaci zbytku republiky výrobu typu Bü 181 ve "Zlínské továrně na letadla" v Otrokovicích a tato výroba trvala dál
i po skončení války. Letoun dostal označení Z-181(pro armádu C-6). A vyráběl se dál prakticky v nezměněné podobě s původním motorem Hirth pro soukromé
účely, aerokluby i armádu. Letouny tohoto typu sloužily ku prospěchu všech, kteří měli s tímto typem co do činění a vzpomínají na něho v dobrém do
dnešních dnů.
Bü 181
Stroj OK-THB patřil ještě do válečné výroby (v.č.4824), ale měl již označení C-6. Stroj patřil Českému národnímu aeroklubu při tehdy již znárodněném
Letovu n.p. Praha-Letňany.Původní palubní deska stroje Bü 181 a závěsník střely "Panzerfaust". Několik letounů bylo na sklonku války přizpůsobeno k odpalování těchto zbraní
proti tankům. Letoun mohl nést čtyři tyto střely.
Z-181 (C-6)
První poválečné stroje přicházely do Leteckého učiliště v Prostějově a k aeroklubům, kde plnily elementární výcvik adeptů pro letecké povolání.
Z-281
Nedostatek původních motorů Hirth pro nové letouny si vynutil první konverzi. Do původního draku byl zabudován motor Toma-4. Nebylo to však řešení
nejideálnější. Přesto stroje s tímto motorem létaly u aeroklubů. Letouny na našich záběrech patřily Aeroklubu vysokoškolského sportu na letišti v
Klecanech, ale stroje létaly i v jiných aeroklubech.
Z-381 (C-106)
Málo výkonný motor Toma-4 si vynutil další motorovou konverzi. Nejoptimálnějším řešením se stala zástavba motoru Walter-Minor 4 s kterým letoun zlepšil
svoje výkony. Tato varianta byla nejrozšířenější. Sloužila v leteckém učilišti, aeroklubům i armádě. Dívčí letka u kurýrního pluku v Klecanech měla také
to potěšení se s tímto strojem seznámit a v roce 1953 se dokonce účastnila natáčení propagačního filmu "Modrý den".
Z-381 (C-106)
Z-381 (C-106) - detaily:
Detailní záběry ocení každý příznivec tohoto stroje. Pro potřeby aerovleků, kde později tyto letouny plnily převážnou část své činnosti, si vynutily
kvůli lepšímu chlazení motoru demontáž bočních motorových kapot.
Z-381 (OK-DRK)
Mezi nejpestřeji zbarvené letouny tohoto typu patřil bezesporu stroj OK-DRK provozovaný na počátku šedesátých let "Státní leteckou správou" se sídlem v
Praze-Ruzyni. Žluto-krémové zbarvení se světle-modrými a tmavě-modrými doplňky bylo velmi působivé. Později tento letoun působil v aeroklubu Vrchlabí
jako meteorologický. Původní dřevěná vrtule byla nahrazena kovovou vrtulí Letov a nápis "Státní letecká správa" před kabinou byl začerněn.
Bü 181 - manuál:
Zde je pár stran z originálního manuálu pro Bücker Bü 181.
Náhledy printů Z-181/C-6 (UA-46), Z-281 (OK-AUN), Z-381 (OK-DRK)a Z-381 (OK-ESL) - od našeho klubového kreslíře pana Zdeňka Nožičky
Zde je možno si volně stáhnout a vytisknout obtisky v měřítku 1:72
na Z-181, Z-281 a Z-381, které zpracoval Pavel Šenk:
Basa dekaly v Corel DRAW (cdr)
Basa dekaly v Adobe Acrobat (pdf)
Zde je možno si volně stáhnout a vytisknout masky v měřítku 1:72
na švéda (kódy na trup), které zpracoval Pavel Šenk:
Basa masky na švéda v Corel DRAW (cdr)
Basa masky na švéda v Adobe Acrobat (pdf)
Zde je možno si volně stáhnout a vytisknout v měřítku 1:72
doplňkové a opravné dekály k Base akrobatky Krajčové,
které zpracoval Pavel Šenk:
Doplňkové a opravné dekály k Base akrobatky Krajčové v Corel DRAW (cdr)
Doplňkové a opravné dekály k Base akrobatky Krajčové v Adobe Acrobat (pdf)
Zveřejněno za podpory ing. Pavla Šimka a pana Zdeňka Bedřicha.
Pavel Polach, 12./2010
Heliopolis Gomhouria Mk.6
V Egyptě vyrobený licenční Zlin Z-381/Gomhouria firmou Heliopolis. Berlín - Gatow, 9./2012