Let L-200 Morava
...elegance, kvalita, spolehlivost, nadčasovost
Těmito přirovnání se dá označit asi nejhezčí letoun vyrobený československým leteckým průmyslem po druhé světové válce.
Řeč je o letounu L-200 Morava, který se vyráběl v letecké továrně LET v Kunovicích (dříve SPP, Strojírny první pětiletky). Již koncem padesátých let
se vyrobily první letouny nulté série ještě s motory Walter Minor 6.
Od roku 1960 započala sériová výroba verze L-200A již s motory M-337 na kterou v roce 1961 navázala výroba verze L-200D s bohatším přístrojovým
vybavením a třílistými vrtulemi. Většina z 361 vyrobeného kusu šla na export (SSSR, Polsko, Kuba, Jugoslávie, Maďarsko, Bulharsko, Egypt…).
V Československu létalo něco přes 100 kusů (ČSA jako aerotaxi, ČSLA, Svazarm, jako podnikové stroje velkých podniků…).
V České republice dnes ještě
několik "Morav" létá a připomíná tak již dnes zašlou slávu leteckého průmyslu v Československu.
Pro všechny příznivce této krásky publikujeme několik fotografií a výrobcům modelů "nasazujeme" brouka do hlavy, aby už konečně někdo udělal ten
správný KIT.
Prototyp
Prototyp L-200Morava s motory Walter Minor 6 fotografovaný na letišti aeroklubu Vrchlabí.
Prototyp má ještě původní zaoblené směrovky.
Aerotaxi
První tři fotografie představují stroje nulté série, které převzaly ČSA pro službu aerotaxi. Další fotografie představují již letouny L-200D,
které tuto službu provozovaly u ČSA do roku 1969. Poté jí převzala společnost Slovair.
Aeroklub
Nemálo letounů létalo také u aeroklubů, kde se úspěšně zúčastňovaly navigačních soutěží.
ČSLA
U vojenského letectva létaly všechny verze L-200. Na připojených záběrech je verze L-200A 3. velitelské letky 3. sboru PVOS v Žatci z roku 1968-69
a palubní deska vojenské L-200A.
L-200 průzkumný
Pro potřeby armády byl jeden letoun z nulté série vyroben jako průzkumný. Na pravém místě v kabině byl odstraněn volant řízení a v podlaze byl
umístěn průzor pro fotografování. Barevné fotografie představují stroj L-200A, který byl později konvertován na průzkumný a létal u 47.PRLP.
L-200A detaily
Několik detailů verze L-200A
L-200D detaily
První fotografie představuje palubní desku L-200D jugoslávského uživatele. Další fotografie představují L-200D ve standardním provedení.
Na předposlední fotografii je znázorněno odmrazování směrovek L-200D francouzského uživatele a na poslední fotografii je palubní deska L-200D
s vybavením létání podle přístrojů (IFR).
L-200D defekt
Na prvním záběru nepěkně vyhlížející protržení potahu a poškození podélníků u letounu OK-RFU. K poškození došlo při startu v šeru z letiště Sliač.
Takto poškozený letoun letěl až do Ruzyně, přičemž posádka o poškození vůbec nevěděla. Na dalších záběrech je vidět poškození bloku motoru po
utržení ojnice na prvním válci.
L-200 deluxe
Tyto fotografie představují předváděcí letoun L-200A LETu Kunovice s označením
"Morava de luxe".
L-200D Claudia Cardinale
A na závěr jedna zajímavost. Počátkem července roku 1964 využila služeb aerotaxi ČSA italská filmová star Claudia Cardinale při své cestě z Prahy
do Karlových Varů na 14. mezinárodní filmový festival.
L-200D tehdy nepilotoval nikdo jiný, než pan Zdeněk Bedřich.
Poděkování patří:
panu Zdeňku Bedřichovi, ing. Pavlu Šimkovi, Jardovi Matoulkovi a Jiřímu Vlachovi.
Pavel Polach, 4./2011
Náhledy printů L-200A Morava 0215, 0617, OK-MEB a OK-RFZ - od našeho klubového kreslíře pana Zdeňka Nožičky
L-200 Morava, 1125 v detailech
Fotografie detailů muzeální L-200 Morava, které poskytl náš spolupracující kolega
ing.Martin Janoušek.
Let L-200D Morava OK-RFS
Pavel Dvořák při své návštěvě Kunovic nafotil tuto Moravu ve Slováckém leteckém muzeu na podzim 2015.