Skutečně to byl poslední motorák z Orličanu Choceň. Vycházel z původní osvědčené řady poválečné celodřevěné konstrukce M-1 Sokol, který našel široké
uplatnění. L-40 Meta Sokol prošel do své finální podoby dlouhým vývojem, na jehož konci byl opravdu skvělý letoun.
Prototyp nové celokovové čtyřsedadlovky L-40 byl zalétán na jaře 1956 (OK-KHA) a ještě týž rok byl předveden na velkém leteckém dni v Ruzyni.
Následovala ověřovací série deseti kusů vyrobená v letech 1957 - 1958. Tyto stroje byly poháněny ještě motory "Walter Minor 4-III.
Hodnotným plnokrevníkem se "Meťák" stal až po zástavbě nového motoru M-332 jehož výkony se tím zlepšily. Zkoušky nového motoru a jeho sériová výroba
stála více času. Přesto se do konce výroby "Meťáků" podařilo vyrobit 106 kusů tohoto krásného stroje. Prakticky dvě třetiny produkce putovaly do
zahraničí ( NDR, NSR, Švýcarsko, Velká Británie, Rakousko, Španělsko ale například i Austrálie), což svědčí o kvalitách tohoto stroje.
V Československu L-40 létaly v aeroklubech jako vyhlídkové, ale s úspěchem létaly hlavně navigační soutěže. L-40 drží také několik rekordů jak domácích
tak mezinárodních. Zasloužili se o to v roce 1959 ing. Kunc, v roce 1961 Antonín Vyskočil a v roce 1980 Věra Toužimská. L-40 Meta Sokol byl posledním
motorovým letounem vyráběným v Chocni. Od roku 1961 pokračovala výroba větroňů a zároveň byla zahájena výroba chladicí techniky (návěsy Alka, převážně
pro velkého východního bratra).
O oblibě L-40 Meta Sokol svědčí i pořádání sletů těchto strojů v péči našich i zahraničních uživatelů.
Zveřejněno za přispění ing. Pavla Šimka, pana Zdeňka Bedřicha a Pavla Kloučka.
Náhledy printů letounu L-40 Meta Sokol (OK-MME) a (OK-MRK) - od našeho kamaráda pana Petera Takáče. Tyto krásné printy vznikly za přispění Pavla Kloučka a Laca "Discus pilota"
Pavel Polach, 6./2012