Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > Lisunov Li-2

Lisunov Li-2

Líčko aneb Dakota na ruský způsob v Československu.

Před šedesáti lety dorazily první letouny tohoto typu pro potřeby aerolinií i armády. První dva letouny přilétly ještě v prosinci roku 1951, ostatní během roku 1952. U ČSA létalo celkem sedm strojů převážně na domácích linkách, ale někdy zalétly i do zahraničí. Nedosáhly sice takového vytížení jako Dakoty, ale určitě jim patří nezanedbatelný podíl na provozu ČSA. Koncem padesátých let, kdy na linky ČSA nastupují nové Avie-14, přecházejí Líčka postupně k armádě, kde už ale tyto stroje létají.
Armáda obdržela celkem deset strojů, kde z devíti strojů vytvořila 3.letku 1.dopravního pluku. Vojenské stroje sloužili převážně jako výsadkové, někdy i jako vlečné. Později když k armádě přicházejí nové Avie-14, Líčka postupně přestávají plnit transportní službu. Některé stroje jsou přestavěny na průzkumné fotografické stroje a přeznačeny na Li-2F. Několik dalších strojů bylo upraveno pro dopravu velitelského a důstojnického sboru u velitelských letek sborů PVOS. Zbylé stroje byly užity k vleku vzdušných terčů. V provozu vydržely až do roku 1968. Naše Líčka však drží ještě jeden a dá se říci i světový primát. V roce 1967/68 bylo jedno Líčko (2209) poměrně složitě přestavěno do podoby britského bombardéru Vickers Wellington Mk.Ic. Režisér Jindřich Polák v té době natáčel film "Nebeští jezdci" dle knižní předlohy autora Filipa Jánského s nezapomenutelným Jiřím Hrzánem v hlavní roli.
Celkem bylo dodáno 20 kusů letounů Li-2 k ČSA a armádě, několik strojů také létalo u letky Ministerstva vnitra a během své šestnáctileté služby zaznamenaly pouze jeden vážnější incident ve formě nouzového přistání bez újmy na zdraví posádky.

Aerolinie:
Po druhé světové válce sehrály stroje Li-2 významnou roli při budování poválečných leteckých linek u leteckých společností tzv: "lidově demokratických států" včetně Československa. Li-2 (OK-GAC) na dvou záběrech z Karlových Varů. Další stroje patří maďarskému Malévu, bulharskému Tabsu a rumunskému Taromu.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Československá armáda:
Armádní líčka plnila během svého působení rozmanité úkoly od výsadků, vlekání terčů, dopravu důstojnického a velitelského sboru až po letecké snímkování. Zajímavá je fotografie Avie B-534 s líčkem v pozadí. Tato by se klidně dala nazvat jako "Zátiší s líčkem". Jedná se však o obří maketu B-534 fotografovanou společně s líčkem. Autorem makety je pan Zdeněk Bedřich.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
SNP
Příslušníci 2. čs. paradesantní brigády měli možnost se s letouny Li-2 seznámit během Slovenského národního povstání, kdy byli dopravováni z polského území na povstalecké Slovensko. Na záběrech z polského Krosna je vidět nakládání výzbroje, výstroje a vojáků brigády do letadel. Další záběry jsou již z letiště Tri Duby.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Film Nebeští jezdci
Na dvou záběrech je patrná velmi zdařilá konverze líčka na britský bombardér Vickers Wellington pro potřeby filmařů. S Wellingtonem se filmovalo na letišti v Klecanech u Prahy. Konverzi provedli v Aeru Vodochody.
Zobrazit větší Zobrazit větší
Detaily:
Poměrně zachovalý interiér líčka patří stroji, který je vystaven v památníku SNP v Banské Bystrici. Nejedná se však o původní válečný stroj, ale o stroj sloužící původně ve vojenském letectvu.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Sunflower:
V Maďarsku se partě nadšenců podařilo jedno líčko uvést do letuschopného stavu a úspěšně ho předvádět na různých leteckých akcích. V současné době je letoun v novém retro kabátě letecké společnosti Malév.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší

Náhled printů letounu Lisunov Li-2 (2108) a Li-2P (OK-GAC) - od našeho kamaráda pana Petera Takáče.

Zobrazit větší Zobrazit větší


Zveřejněno za přispění ing. Pavla Šimka, pana Zdeňka Bedřicha, ing.Martina Janouška a Standy Štěpánka.


Pavel Polach, 4./2012

Webdesign a programování 2006-2022