Před šedesáti lety dorazily první letouny tohoto typu pro potřeby aerolinií i armády. První dva letouny přilétly ještě v prosinci roku 1951, ostatní během
roku 1952. U ČSA létalo celkem sedm strojů převážně na domácích linkách, ale někdy zalétly i do zahraničí. Nedosáhly sice takového vytížení jako Dakoty,
ale určitě jim patří nezanedbatelný podíl na provozu ČSA. Koncem padesátých let, kdy na linky ČSA nastupují nové Avie-14, přecházejí Líčka postupně k armádě,
kde už ale tyto stroje létají.
Armáda obdržela celkem deset strojů, kde z devíti strojů vytvořila 3.letku 1.dopravního pluku. Vojenské stroje sloužili převážně jako výsadkové, někdy i
jako vlečné. Později když k armádě přicházejí nové Avie-14, Líčka postupně přestávají plnit transportní službu. Některé stroje jsou přestavěny na průzkumné
fotografické stroje a přeznačeny na Li-2F. Několik dalších strojů bylo upraveno pro dopravu velitelského a důstojnického sboru u velitelských letek sborů
PVOS. Zbylé stroje byly užity k vleku vzdušných terčů. V provozu vydržely až do roku 1968. Naše Líčka však drží ještě jeden a dá se říci i světový primát.
V roce 1967/68 bylo jedno Líčko (2209) poměrně složitě přestavěno do podoby britského bombardéru Vickers Wellington Mk.Ic. Režisér Jindřich Polák v té době
natáčel film "Nebeští jezdci" dle knižní předlohy autora Filipa Jánského s nezapomenutelným Jiřím Hrzánem v hlavní roli.
Celkem bylo dodáno 20 kusů letounů Li-2 k ČSA a armádě, několik strojů také létalo u letky Ministerstva vnitra a během své šestnáctileté služby zaznamenaly
pouze jeden vážnější incident ve formě nouzového přistání bez újmy na zdraví posádky.
Náhled printů letounu Lisunov Li-2 (2108) a Li-2P (OK-GAC) - od našeho kamaráda pana Petera Takáče.
Zveřejněno za přispění ing. Pavla Šimka, pana Zdeňka Bedřicha, ing.Martina Janouška a Standy Štěpánka.
Pavel Polach, 4./2012