Zveřejněním několika fotografií proudových Avií S/CS-92 jsme připomněli začátek proudové éry československého letectva. Nyní předkládáme pár fotografií posledního, klasického stíhacího letounu s pístovým motorem v čs. letectvu Avie S-199/CS-199, které se nám podařilo získat od našich spolupracujících kamarádů. Sehnat dnes vcelku kvalitní dobové fotografie tohoto letounu je obtížné.
Dalších šest fotografií představuje stroje z pozdějších výrobních sérií fotografovaných na Slovensku. Jedná se o stroje 1.stíhacího pluku. Tyto stroje již mají jinou geometrii podvozku, půdorys podvozkových šachet je kruhový a jiný kryt kabiny, který se odsouval dozadu. Trupová výzbroj byla posílena dvěma podkřídelními kanóny vz.151/20N ráže 20 mm umístěnými v podkřídelních pouzdrech (původní Mauser MG 151).
Pokračují tři fotografie z Kunovic, kde probíhaly generální opravy těchto letounů. Z těchto fotografií je patrná další varianta hlavňové výzbroje. Trupová výzbroj 13 mm kulometů je doplněna dvěma kulomety vz.17/7,9N (Rheinmetall-Borsig MG 17) ráže 7,92 mm umístěnými přímo v křídlech. Na druhé fotografii je také patrný podtrupový pumový závěsník pro pumu ráže 250 kg.
Několik detailů je na dalších osmi fotografiích.
Poslední tři fotografie patří dvoumístné cvičné verzi CS-199 a poslednímu funkčnímu stroji, který skončil v Olomouci v PLU, kde skončila i řada dalších zajímavých strojů, které by dnes byly velkými unikáty.
Zveřejněno za přispění ing.Pavla Šimka a pana Zdeňka Bedřicha.
Náhled printů Avia S-199.302 (IV-3), Avia S-199.155 (MR-4) a Avia S-199.D 120 Sakhin a nyní text i v anglickém jazyce - od našeho kamaráda pana Petera Takáče.
Printy Avií S-199 vznikly za přispění pánů: Josefa Studeného, Stanislava Vystavěla a ing.Pavla Šimka, děkujeme.
Pár desítek fotogragií na stroj Avia CS-199.565, který je vystavený v Leteckém muzeu Kbely.
Foto Pavel Dvořák, srpen 2024.