MiG-15 "Fagot"
...dvě kopy svíček na narozeninovém dortu pro patnáctku
Těmito slovy by se dala popsat narozeninová oslava dvou šedesátníků v nějaké dobré společnosti, ale řeč bude úplně o něčem jiném.
V tomto roce si připomínáme kulaté výročí šedesátin pro letoun MiG-15 (S-102, S-103, CS-102) v Československu. A to hned dvojité. Přesně šedesát
let uplynulo od zavedení tohoto letounu do výzbroje československého vojenského letectva a dalších šedesát uplynulo od zahájení výroby tohoto
stroje naším leteckým průmyslem.
Výroba probíhala od konce roku 1951. První ověřovací série se montovala z dovezených dílů ještě na letišti ve Kbelích, dále v továrně Letov,
nejdříve z dovezených dílů, postupně z vlastních. Po dostavbě letecké továrny Aero ve Vodochodech (dříve Středočeské strojírny, n.p.) se výroba
v roce 1953 přesunula tam a probíhala až do roku 1960.
Zavedení "patnáctek" ve vojenském letectvu se neobešlo bez problémů (množství havárií), přesto znamenalo pro naše letectvo velký význam. Výroba
dala celkem 1441 jednomístných strojů MiG-15 a MiG-15Bis (S-102, S-103), které se vyráběly až do roku 1957, kdy je na výrobní lince nahradil
nadzvukový MiG-19. Cvičná dvoumístná verze MiG-15UTI (CS-102) se vyráběla od roku 1954 až do roku 1960 kdy byla nahrazena letounem L-29 Delfín
a dala celkem 2013 strojů. Československé patnáctky se také úspěšně exportovaly jak do zemí "Varšavského paktu" tak i do zemí třetího světa.
O tom jak se s "patnáctkou" létalo, se s námi podělí její bývalý pilot a pozdější pilot SU-7 pplk. v.v Josef Mazánek, který létal u 20.SBOLP
v Náměšti nad Oslavou a na "patnáctku" velice rád vzpomíná
Vzpomínka na MiG-15
Věnováno památce: MUDr.Michaela Janouška, Stanislava Štěpánka a Jiřího Velka, pplk. v.v.
2.SBOLP
Velmi vzácné fotografie patnáctek z Hradčan u Mimoně, kde byl v šedesátých letech dislokován 2.SBOLP a kde začínal svou vojenskou pilotní profesi
pplk.Jiří Velek, pozdější příslušník 20.SBOLP v Náměšti nad Oslavou. Na jaře 1971 provedl jako příslušník 30.SBOLP na letounu MiG-15Bis SB úspěšnou
katapultáž po vysazení motoru nedaleko Jičína.
3.SLP
V Brně létaly patnáctky u 3.SLP společně počátkem šedesátých let s MiG-19. Pan Stanislav Štěpánek tehdy jako řídicí létání, zvěčnil na filmový pás velice
pěkné záběry těchto strojů.
30.SBOLP
Patnáctky nejdéle vydržely u 30.SBOLP většinu času působícího v Hradci Králové. Z té doby pocházejí velice pěkné záběry patnáctek u tohoto pluku. Po příchodu strojů SU-25K k tomuto útvaru byl v roce 1985 pluk přejmenován na
30.bitevní letecký pluk.
47.PRZLP
Když patnáctky začínaly u 47.PRZLP, stačily si ještě zalétat s Mosquity a dalšími veterány. Naše záběry spadají do doby, kdy pluk působil na letišti "Milovice-Mladá" tedy ještě před tím než oblast spadla pod sovětskou okupační
správu.
34.SBOLD
Tři záběry "divizních"patnáctek představují stroje spadající pod velitelství 34.SBOLD.
MiG-15
První patnáctky měly na první pohled menší brzdné štíty, světlomet v dělicí přepážce na vstupu vzduchu a trochu jiné "ostřejší" zakončení trupu na zádi u trysky motoru. Vnitřní plůtky na horních plochách křídel měly uprostřed
obloukové výseče.
MiG-15SB
V době kdy patnáctky přestaly plnit čistě funkci stihače, docházelo u nich ke konverzím na stíhací-bombardovací verzi. Byly doplněny čtyřmi univerzálními závěsníky na které bylo možné zavěsit pumovou a raketovou výzbroj. Pro
potřeby startu z nezpevněných ploch, bylo možně na trup zavěsit pomocné startovací rakety.
MiG-15Bis SB
Další verzí, která se začala u nás vyrábět, byl MiG-15Bis. Ten se na první pohled od původní patnáctky lišil novými "většími" brzdnými štíty, kulatějším zakončením trupu. Světlomet se přemístil ke kořenu spodní části
levého křídla. Také bisy prošly přeměnou na stíhací-bombardovací verzi. U 30.SBOLP vydržely létat až do přelomu let 1983/84.
MiG-15Bis T
Pro potřeby střeleb na vlečené terče, bylo několik strojů MiG-15Bis upraveno pro vlečení leteckých terčů. Letouny byly vybaveny náporovou turbínou a navíjecím zařízením, pro vypouštění vlečného lana. Takto upravené stroje
létaly například na letecké střelnici v Malackách.
MiG-15UTI
Nejpočetnější verzí, která se v Československu vyráběla, byla cvičná dvoumístná verze. Ta se dočkala i úspěšného exportu do dalších zemí. Byla vyzbrojena
jedním kulometem ráže 12,7 mm a používala se i k leteckému průzkumu. Dva stroje byly také dovybaveny přistávacím zařízením PPZ-1.
LIM-1
Polsko bylo společně s Čínou dalším státem, kde se MiG-15 vyráběl. Poláci je vyráběli pod označením LIM-1 (MiG-15) LIM-2 (MiG-15Bis). Cvičné verze se přímo
nevyráběly, ale Poláci je konvertovali z jednomístných verzí.
Motor Klimov VK-1
VK-1 byl sovětský proudový motor, vzniklý dalším vývojem, založeném na konstrukci britského proudového leteckého motoru Rolls-Royce Nene. Koncepčně je
sice shodný s původním britským vzorem (motor Nene byl v SSSR vyráběn pod označením RD-45), ale je výrazně překonstruovaný a má oproti vzoru vyšší výkony;
tahem leží mezi motory Rolls-Royce Nene a Rolls-Royce Tay (zdroj:Wikipedie)
Fukar
Některé stroje, které po vyřazení nebyly sešrotovány, posloužily jako fukary pro odstraňování sněhu na VPD a PD. Odhalený motor s přední částí trupu byl nejčastěji montován na automobil Praga V3S.
Podobné zařízení umístěné na plošinovém vagóně se používalo i k ofukování železničních výhybek na tratích ČSD.
Zveřejněno za přispění:
ing. Pavla Šimka, Zdeňka Bedřicha, Zdeňka Modlitby, Miroslava Lorence a
Josefa Mazánka
Detailní fotografie poskytl náš nedávno zesnulý kamarád MUDr. Michael Janoušek
Pavel Polach, 8./2011
Náhledy printů MiG-15Bis (0729), MiG-15Bis (3845), MiG-15Bis R(3244) a MiG-15UTI (2726) - od našeho klubového kreslíře pana Zdeňka Nožičky
MiG-15bis "Fagot-B" 3669, Příbor.
(foto Milan Simr, 2010).